Skip to main content Skip to main navigation

Lakisääteiset henkilöstöedut

Lakisääteiset henkilöstöedut tarkoittavat käytännössä Suomessa työnantajaa velvoittavia pakollisia henkilöstön vakuutuksia sekä työterveyshuoltoa. Useimmiten työterveyshuollon palvelut rahoitetaan vakuutusten kautta. Lisäksi toimialasta riippuen alan työehtosopimus (TES) voi velvoittaa tarjoamaan tiettyjä henkilöstöetuja.

Lakisääteisillä henkilöstöeduilla tarkoitetaan usein sekä lakisääteistä vakuutusturvaa, työterveyshuoltoa että eri työehtosopimuksissa määriteltyjä työnantajaa velvoittavia henkilöstöetuja.

Suomessa työnantajalla on velvollisuus ottaa lakisääteinen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus, joka on yksi lakisääteisistä henkilöstöeduista. Vakuutus on osa Suomen lakisääteistä sosiaaliturvaa.

Lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvat myös esimerkiksi sairaus-, työttömyys- ja työeläkevakuutus.

Mitä työnantajan vastuulle kuuluu?

Työnantajan vastuulla on ottaa selvää millaiset lakisääteiset henkilöstöedut ja vaatimukset liittyvät hänen liiketoimintaansa.

Lisäksi on hyvä arvioida onko tarvetta lisäeduille, jotka parantaisivat työtyytyväisyyttä sekä työhyvinvointia.

Tällaisia asioita ovat mm.

  • mitkä vakuutukset ovat pakollisia
  • mitä vakuutuksia henkilöstö tarvitsee
  • millainen työterveyshuolto on pakollinen ja olisiko sitä syytä laajentaa
  • mitä turvallisuusvaatimuksia yrityksen toimintaan liittyy
  • sisältääkö alan esim. TES tiettyjä työnantajaa velvoittavia henkilöstöetuja
  • millaisia eläkkeisiin liittyviä maksu- ja ilmoitusvelvollisuuksia toimintaan liittyy
  • mitä asioita tulee milloinkin raportoida ja ilmoittaa esim. viranomaisille.

Lakisääteinen vakuutusturva

Vakuuttamisesta, korvattavista vahinkotapahtumista sekä korvauksista on Suomessa säädetty työtapaturma- ja ammattitautilaissa, joka velvoittaa jokaista työnantajaa. 

Työnantaja järjestää työsuhteisille työntekijöilleen turvan työtapaturmien ja ammattitautien varalta ja ottaa vakuutuksen. Vakuutusyhtiöillä on velvollisuus myöntää vakuutus työnantajan sitä hakiessa.

Halutessaan työnantaja voi liittää vakuutukseen vapaaehtoisen vapaa-ajan vakuutuksen sekä muita lisäturvia.

Työterveyshuolto

Työterveyshuolto on järjestettävä kaikille työsuhteisille työntekijöille.

Työnantaja, työpaikan henkilöstön edustaja sekä työterveyshuollon palveluntuottaja suunnittelevat yhdessä työpaikan tarpeisiin perustuvan työterveyshuollon sisällön sekä toimet. He myös seuraavat ja arvioivat työterveyshuollon toimivuutta ja toteutumista.

Asiantuntijamme auttaa mielellään vertailemaan eri vaihtoehtoja sekä valitsemaan yrityksesi tarpeisiin parhaiten soveltuvan työterveyshuollon palveluntarjoajan.

Työehtosopimuksesta tulevat henkilöstöedut

Eri aloilla on määritelty kulloinkin voimassa olevissa työehtosopimuksissa (TES) tiettyjä aloja velvoittavia lisäetuja.

Esimerkiksi vakuutusalalla TES velvoittaa työnantajia tarjoamaan ravintoedun eli käytännössä lounasedun.

 

Asiantuntijamme neuvovat mielellään sinua yritystäsi lakisääteisissä velvoitteissa sekä tarvittaessa lisäetujen etsinnässä ja kilpailutuksessa. Luodaan yhdessä juuri sinun yrityksellesi toimiva henkilöstöetuohjelma.

Helén Hägglund

Senior Advisor, HR & Employee Benefits

+358 40 189 7740

Ota yhteyttä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että säilytämme yhteystietosi niin kauan kuin voimme ottaa sinuun yhteyttä, kuitenkin enintään 6 kuukautta. Käytämme yhteystietojasi vain yllä mainittuun tarkoitukseen, emmekä jaa niitä kolmansille osapuolille Söderberg & Partners -konsernin ulkopuolelle. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info.finland@soderbergpartners.fi.

Ota yhteyttä