Yrityksen riskienhallinta on yllättävien tilanteiden varalle valmistautumista ja vahinkojen välttämistä toimintatapojen muutoksilla. Riskien tunnistaminen ja riskienhallintasuunnitelma ovat tärkeä osa hyvin rakennettua yrityksen vakuutusratkaisua. Riskien tunnistamisen pohjalta voit hankkia tarvittavat yrityksen vakuutukset turvaamaan niitä riskejä, joiden kohdalla se on mahdollista ja järkevää. Jos jotakin asiaa ei voi vakuuttaa, olet kuitenkin tunnistanut yrityksesi riskit, ja tietoinen siitä, millaisia riskejä asiaan liittyy.
Tyypillisesti yrityksen riskit jaotellaan taloudellisiin riskeihin, strategisiin riskeihin, operatiivisiin riskeihin ja vahinkoriskeihin. Riskienhallintasuunnitelmassa eritellään, miten riskejä voidaan välttää, pienentää, siirtää tai pitää. Myös toiminnan muuttaminen voi olla hyvä vaihtoehto, mikäli muut keinot eivät toimi. Hyvin suunniteltu riskienhallinta alkaa aina vakuutusmeklarin tekemällä riskianalyysillä. Erinomainen riskienhallinta yrityksessä ei koskaan liity pelkästään vakuutusten ostamiseen, vaan koko yrityksen toimintatapoihin.
Riskianalyysilla tarkoitetaan useimmiten riskien tunnistamista ja arviointia. Riskianalyysin lopputuloksena pyritään saamaan kokonaiskuva toimintaan ja tavoitteisiin vaikuttavista riskeistä sekä siitä kuinka suuri merkitys niillä on. Riskianalyysi voidaan tehdä useilla eri tavoilla ja tekniikoilla. Yleensä paras lopputulos saavutetaan silloin, kun työ tehdään ryhmässä tai vähintäänkin useasta eri näkökulmasta.
Autamme yritystäsi suunnittelemaan kokonaisvaltaisen riskienhallintaprosessin osaksi arkista työntekoanne. Hyvä riskienhallintaprosessi sisältää selkeän riskienhallinnan toiminnan kuvauksen, toimivat työkalut ja menetelmät riskienhallintaan sekä hyvin laaditut yrityksen riskikartoitukset.
Kokonaisvaltaisen riskienhallinnan avulla yrityksesi voi tunnistaa, käsitellä ja raportoida keskeiset toimintaan sekä tavoitteisiin liittyvät riskit. Toimimalla selkeästi ja johdonmukaisesti myös tulokset on helppo raportoida osana vuosi- ja toimintakertomuksia.
Jatkuvuussuunnitelmaan kartoitetaan ne riskit, jotka riskienhallintakeinoista huolimatta koetaan liian suuriksi kannettavaksi sellaisenaan. Kattavan jatkuvuussuunnitelman eri osa-alueita ovat mm.
Kriisin sattuessa ajan tasalla oleva jatkuvuussuunnitelma on yksi yhtiön arvokkaimmista dokumenteista.
Riskikartoituksella tarkoitetaan käytännössä riskien tunnistamista ja arvioimista. Laadimme omaisuus- ja keskeytysriskikartoituksen useimmiten vakuutusanalyysien yhteydessä, vakuutuskilpailutuksen tueksi tai erillisenä tukemaan asiakkaamme omaa riskienhallintatyötä.
Omaisuus- ja keskeytysriskikartoituksessa käymme läpi mm. tyypilliset kohteen ja toiminnan riskitiedot (ns. under writing -tiedot), toiminnan kuvaukset riskienhallinnan näkökulmasta, arviot vahinkoskenaarioista sekä kehitysehdotukset, joilla riskienhallintaa voi mielestämme parantaa.
Omaisuus- ja keskeytysriskikartoitus laaditaan aina kartoitettavaan kohteeseen tehdyn kohdevierailun perusteella. Riskikartoitukset ovat vakiintuneessa riskienhallintatoiminnassa toistuvia tapahtumia ja suuremmissa organisaatioissa on todennäköisesti lähes aina jokin riskikartoitus työn alla.
Yrityksen riskienhallinta on yllättävien tilanteiden varalle valmistautumista ja vahinkojen välttämistä toimintatapojen muutoksilla. Riskien tunnistaminen ja riskienhallintasuunnitelma ovat tärkeä osa hyvin rakennettua yrityksen vakuutusratkaisua. Riskien tunnistamisen pohjalta voit hankkia tarvittavat yrityksen vakuutukset turvaamaan niitä riskejä, joiden kohdalla se on mahdollista ja järkevää. Jos jotakin asiaa ei voi vakuuttaa, olet kuitenkin tunnistanut yrityksesi riskit, ja tietoinen siitä, millaisia riskejä asiaan liittyy.
Tyypillisesti yrityksen riskit jaotellaan taloudellisiin riskeihin, strategisiin riskeihin, operatiivisiin riskeihin ja vahinkoriskeihin. Riskienhallintasuunnitelmassa eritellään, miten riskejä voidaan välttää, pienentää, siirtää tai pitää. Myös toiminnan muuttaminen voi olla hyvä vaihtoehto, mikäli muut keinot eivät toimi. Hyvin suunniteltu riskienhallinta alkaa aina vakuutusmeklarin tekemällä riskianalyysillä. Erinomainen riskienhallinta yrityksessä ei koskaan liity pelkästään vakuutusten ostamiseen, vaan koko yrityksen toimintatapoihin.
Riskianalyysilla tarkoitetaan useimmiten riskien tunnistamista ja arviointia. Riskianalyysin lopputuloksena pyritään saamaan kokonaiskuva toimintaan ja tavoitteisiin vaikuttavista riskeistä sekä siitä kuinka suuri merkitys niillä on.
Riskianalyysi voidaan tehdä useilla eri tavoilla ja tekniikoilla. Yleensä paras lopputulos saavutetaan silloin, kun työ tehdään ryhmässä tai vähintäänkin useasta eri näkökulmasta.
Autamme yritystäsi suunnittelemaan kokonaisvaltaisen riskienhallintaprosessin osaksi arkista työntekoanne. Hyvä riskienhallintaprosessi sisältää selkeän riskienhallinnan toiminnan kuvauksen, toimivat työkalut ja menetelmät riskienhallintaan sekä hyvin laaditut yrityksen riskikartoitukset.
Kokonaisvaltaisen riskienhallinnan avulla yrityksesi voi tunnistaa, käsitellä ja raportoida keskeiset toimintaan sekä tavoitteisiin liittyvät riskit. Toimimalla selkeästi ja johdonmukaisesti myös tulokset on helppo raportoida osana vuosi- ja toimintakertomuksia.
Jatkuvuussuunnitelmaan kartoitetaan ne riskit, jotka riskienhallintakeinoista huolimatta koetaan liian suuriksi kannettavaksi sellaisenaan.
Kattavan jatkuvuussuunnitelman eri osa-alueita ovat mm.
Kriisin sattuessa ajan tasalla oleva jatkuvuussuunnitelma on yksi yhtiön arvokkaimmista dokumenteista.
Riskikartoituksella tarkoitetaan käytännössä riskien tunnistamista ja arvioimista. Laadimme omaisuus- ja keskeytysriskikartoituksen useimmiten vakuutusanalyysien yhteydessä, vakuutuskilpailutuksen tueksi tai erillisenä tukemaan asiakkaamme omaa riskienhallintatyötä.
Omaisuus- ja keskeytysriskikartoituksessa käymme läpi mm. tyypilliset kohteen ja toiminnan riskitiedot (ns. under writing -tiedot), toiminnan kuvaukset riskienhallinnan näkökulmasta, arviot vahinkoskenaarioista sekä kehitysehdotukset, joilla riskienhallintaa voi mielestämme parantaa.
Omaisuus- ja keskeytysriskikartoitus laaditaan aina kartoitettavaan kohteeseen tehdyn kohdevierailun perusteella. Riskikartoitukset ovat vakiintuneessa riskienhallintatoiminnassa toistuvia tapahtumia ja suuremmissa organisaatioissa on todennäköisesti lähes aina jokin riskikartoitus työn alla.
Neuvomme tarvittaessa myös jonkin tietyn liiketoiminta-alueen tai kohteen riskienhallintaan liittyen (esim. toimitusketjun riskienhallinta). Kokeneet asiantuntijamme ottavat mielellään vastaan kinkkisempiäkin riskienhallintahaasteita. Olethan yhdessä meihin, niin katsotaan voimmeko olla avuksi! Saat riskienhallinnan lisäksi kauttamme myös muut yrityksen vakuuttamiseen liittyvät palvelut! Vakuutusmeklarimme käy aina läpi yrityksesi tilanteen yksilöllisesti ja hankkii juuri teidän tarpeitanne vastaavan ratkaisun. Lue lisää palveluistamme:
Lyhyesti sanottuna asianmukainen vakuuttaminen tarkoittaa, että vakuutuksesi kattaa riskit, joita yrityksesi toimintaan liittyy. Pidämme huolta, että yrityksesi on aina vakuutettu parhaalla mahdollisella tavalla, kustannustehokkaaseen hintaan. Ota yhteyttä niin kerromme lisää.