Skip to main content Skip to main navigation

Henkilöstöetujen kartoitus

Henkilöstöetujen kartoitus antaa kokonaiskuvan siitä, millaisia etuja on käytössä, kuinka paljon henkilöstö niitä hyödyntää ja miten paljon edut maksavat yritykselle. Kartoituksessa huomioidaan sekä henkilöstön vakuutusturvan kautta tarjotut henkilöstöedut että muut työsuhde-edut, kuten lounasetu.

Henkilöstöedut voivat olla merkittävä kilpailutekijä työntekijöiden valitessa uutta työnantajaa, erityisesti silloin, kun työntekijä valitsee kahdesta samankaltaisesta työnantajasta.

Toisaalta työnantaja voi huomaamattaan käyttää merkittäviä summia rahaa henkilöstöetuihin, jotka eivät todellisuudessa paranna työhyvinvointia tai työtyytyväisyyttä ollenkaan.

Henkilöstöetujen kartoitus yrityskauppojen yhteydessä

Erityisen tärkeää henkilöstöetujen kartoitus on erilaisten yritysjärjestelyiden ja -kauppojen yhteydessä. Useimmiten jokaisella fuusioituvalla yrityksellä on omat käytänteensä ja palveluntarjoansa.

Toiset näistä olemassa olevista sopimuksista voivat olla säilyttämisen arvoisia, kun taas osa saattaa olla hyvin epäedullisia.

On myös hyvä muistaa, että yritysjärjestelyiden yhteydessä ei kaikissa tilanteissa ole mahdollista poistaa tai heikentää vanhoina työntekijöinä siirtyvien työntekijöiden saamia etuja, kun otetaan huomioon työsopimuslain liikkeen luovutusta koskeva sääntely.

Erityisesti tämä koskee tilanteita, joissa henkilöstöetu on poikkeuksellisesti muodostunut työsuhteen ehdoksi. Työsuhteen olennaisia ehtoja ei voida työsopimuslain mukaan heikentää myöskään vastaanottavan yhtiön vanhoilta työntekijöiltä.

Asiantuntijamme neuvoo mielellään, miten toimia erilaisissa yrityskauppatilanteissa.

Näin henkilöstöetujen kartoitus tapahtuu käytännössä

Lähtökohtana on analyysi yrityksesi tilanteesta. Teemme perusteellisen analyysin sinun yrityksesi tarpeista käsin.

Käymme huolellisesti läpi koko olemassa olevan henkilöstöetukokonaisuutesi hyvine ja huonoine puolineen sekä havainnoimme mahdolliset puutteet ja heikkoudet.

Halutessasi suunnittelemme yhdessä kanssasi juuri sinun yrityksesi tarpeisiin henkilöstöetuohjelman sekä kilpailutamme puolestasi niin henkilöstösi vakuutusturvan, työterveyshuollon kuin muut henkilöstöetuihin liittyvät palveluntarjoajat.

Kokemuksemme perusteella henkilöstöetujen ja -vakuutusten kartoitus ja kilpailutus tuovat tehokkuutta etujen käyttöön sekä usein myös kustannussäästöjä.

Hyvä henkilöstöetuohjelma huomioi myös mm. yrityksen ulkomaankomennukset ja muut henkilöstön kansainvälisen vakuuttamisen tarpeet.

Mitä jos et enää tuskailisi juoksevien asioiden kanssa?

Halutessasi hankimme koko kokonaisuuden yritystäsi varten sekä huolehdimme siihen liittyvistä liikkuvista osasista.

Voit jättää meidän huoleksemme mm. veroasioiden selvittelyn ja hoitamisen, laskujen tarkistamisen, vakuutuspostien lukemisen ja monet muut juoksevat asiat.

Helén Hägglund

Senior Advisor, HR & Employee Benefits

+358 40 189 7740

Ota yhteyttä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että säilytämme yhteystietosi niin kauan kuin voimme ottaa sinuun yhteyttä, kuitenkin enintään 6 kuukautta. Käytämme yhteystietojasi vain yllä mainittuun tarkoitukseen, emmekä jaa niitä kolmansille osapuolille Söderberg & Partners -konsernin ulkopuolelle. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info.finland@soderbergpartners.fi.

Ota yhteyttä