Miksi palkata vakuutusasiantuntija

Vanhan lausahduksen mukaan vakuutus on maailmantalouden voiteluaine. Ilman sitä yritysten kasvuvauhti hidastuisi tai niitä ei edes olisi liian suurten taloudellisten riskien takia. Erityisesti yritysten kohdalla vakuutusten hankinta on kuitenkin haastavaa. Pitäisi lähestulkoon olla yritysvakuuttamisen asiantuntija.

Yritysvakuutus tuotteena on abstrakti ja monimutkainen, mutta silti elintärkeä osa kaikkea liiketoimintaa. Yritysvakuutusta ostettaessa ei osteta konkreettista tuotetta, vaan palvelua jos jotain tapahtuu.

Yritysvakuutusten ostajilla ei useinkaan ole erityistä asiantuntemusta nimenomaan vakuuttamisesta. Hänhän ei ole yritysvakuuttamisen asiantuntija. Moni sanookin vakuutusta ostaessaan, että toivottavasti se myös korvaa vahingon tullen. Samasta syystä monet ovat tyytymättömiä vakuutuksiinsa nimenomaan vahinkotilanteissa.

Pahin mahdollinen skenaario on, että yritykseen on hankittu kalliit vakuutukset, jotka eivät todellisuudessa vahinkotilanteessa korvaa siten kuin on oletettu.

Katso myös: Vakuutusmeklarin valintaopas

Asiantuntija auttaa ostamaan oikein

Vakuutusmeklarien ammattikunta edustaa monille edelleen virheellisesti joukkoa, joka tinkaa vakuutusten hinnat alas, minkä jälkeen heidän työnsä on tehty. Tämä ei nykypäivänä pidä ollenkaan paikkaansa.

Nykyisin meklarit työskentelevät yhä enemmän asiakkaidensa strategisina kumppaneina ja tärkeinä neuvonantajina. Valtaosa työskentelee asiakkaidensa kanssa vuosien, jopa vuosikymmenien ajan. Heillä on hyvin luottamuksellinen suhde asiakkaisiinsa, ja he ovat myöskin erittäin sisällä asiakkaan bisneksessä ja toimialassa.

Heidän tehtävänsä on olla vakuutusten asiantuntijoita, jotka auttavat asiakastaan analysoimaan vakuutusten nykytilannetta sekä valitsemaan parhaan mahdollisen turvan yritykselleen.

Paras vahinko on se, jota ei tapahdu

Paras vahinko on tietysti se, mitä ei satu ollenkaan. Tästä syystä vakuutusmeklarit työskentelevät yhä kokonaisvaltaisemmin myös asiakkaidensa riskienhallinnan parissa.

He tekevät arvioita, koosteita ja riskiprofiileita myös niistä riskeistä, jotka eivät ole perinteisesti vakuutettavissa. On tärkeää tiedostaa riskit silloinkin, kun niitä ei voi vakuuttaa.

Riskien kohdalla voidaan tehdä myös paljon ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Yksinkertaisimpia ovat toimintatavat, jotka estävät tapaturmia. Ei jätetä banaaninkuorta lattialle, niin kukaan ei liukastu siihen.

Meklari voi kuitenkin myös osoittaa esimerkiksi asioita, joissa yrityksen eläkevakuutusyhtiö voisi tukea yritystä entistä paremmin työhyvinvoinnissa. Hän voi auttaa varmistamaan, että henkilöstön vakuutukset ovat sopivalla tasolla, jotta he pääsevät nopeasti työterveyshuoltoon ja kotiin parantumaan. Ja niin edelleen.

Miten sinä nukuit viime yönä?

Kliseistä, mutta totta: Tärkeimmät asiat, jotka meklari voi asiakkaalleen antaa ovat mielenrauha ja hyvät yöunet.

Jos olet yhtään epävarma siitä, onko oma vakuutusasiantuntemuksesi riittävä tai oliko vakuutusyhtiön edustajalla sittenkin vain oma myyntitavoite mielessään käydessänne läpi vakuutusturvaasi, kannattaa harkita meklarin palkkaamista.

Tärkeintä on, että vakuutusturvasi on järkevä, eli että et ole yli- tai alivakuuttanut riskejäsi. Kun meklarisi todella pääsee hommiin, saatat kyllä ohessa säästää niitä eurojakin.

5 syytä harkita meklarin palkkaamista

  1. Varmistut siitä, että toimintasi riskit on analysoitu ja huomioitu.
  2. Tiedät mitä olet vakuuttanut ja mitä et.
  3. Löydät sopivan ratkaisun sellaiseenkin vakuutustarpeeseen, johon yksittäinen vakuutusyhtiö ei välttämättä pysty vastaamaan.
  4. Voit olla rauhallisin mielin sen suhteen, että lakisääteiset vakuutusvelvoitteesi täyttyvät kaikissa maissa, joissa sinulla on toimintaa.
  5. Sinulla on aina tukena neuvonantaja, jolle soittaa ja jolta kysyä neuvoa.

Ollaan yhteydessä!

Lähetä tietosi meille yhteydenottolomakkeella, niin palaamme pian asiaan.

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Käytämme tietoja konsernimme sisällä, emmekä jaa niitä kolmansille osapuolille Söderberg & Partners -konsernin ulkopuolelle. Voimme olla sinuun yhteydessä markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.