Skip to main content Skip to main navigation

Utöka affärsverksamheten utomlands – observera dessa försäkringsfrågor

När du expanderar utomlands behöver du nästan alltid lokala partner som sköter dina försäkringsärenden. Vi har samlat in några tips från våra experter inom internationell affärsverksamhet.

När det gäller försäkringsärenden är det många gånger tydligast att samma försäkringsmäklare sköter både inhemska och internationella försäkringar. De största försäkringsmäklarna har omfattande nätverk som täcker alla länder och som har goda kunskaper om lokala lagar och bestämmelser.

Internationella försäkrare avviker från de finländska

I de flesta länder kräver försäkringsbolagens och försäkringsmäklarnas verksamhet tillstånd precis som i Finland. Verksamheten övervakas av den lokala Finansinspektionen eller Insurance Supervision Authority.

Vissa internationella försäkrare har inget eget försäljningsnätverk eller egna skadeutredare alls, utan försäkringar beviljas endast genom försäkringsmäklare. Dessa försäkrare säljer inte försäkringar direkt till företag och svarar inte ens nödvändigtvis på offertbegäran.

Till skillnad från Finland är det i många länder lagligt att försäkringsbolaget betalar ett mäklararvode till försäkringsmäklaren. Detta innebär att en del av försäkringsmäklarens arvode inkluderas direkt i försäkringsavgifterna.

Det är också bra att komma ihåg att många länder inte är tekniskt lika utvecklade som Finland. Utländska försäkringsbolag har långtifrån alltid elektroniska portaler eller tjänster såsom i Finland. En del mäklare har däremot tjänster som gör det möjligt att granska försäkringsskydd som skaffats från olika försäkringsbolag på ett och samma ställe.

Så här väljer du en försäkringsmäklare

Stirra dig inte blind på bolagets referenskunder, utan be att få se CV:n hos medlemmarna i teamet som planerats för ditt företag. På så sätt kan du bedöma kompetensen och erfarenheten hos personerna som sköter dina ärenden. Det är nämligen inte alls ovanligt att de arbetstagare som skaffat bra referenser redan gått vidare, medan samma referenser fortfarande marknadsförs. Ta även reda på om teamet har erfarenhet inom just din bransch.

Om samma försäkringsmäklare även kan ta hand om personalförsäkringarna, företagshälsovården samt övriga personalförmåner i enlighet med lokala bestämmelser, så är det vanligtvis mer praktiskt för ditt företag. Ännu bättre om mäklaren vid behov även utför skadeutredning och riskhantering. Fråga även om mäklaren följer upp försäkringstagarnas nöjdhet med ersättningsbesluten.

Kontrollera att mäklaren har verksamhetstillstånd eller en nätverkskontakt i varje land där företaget har verksamhet. Det är mödosamt om du blir tvungen att använda olika mäklare på olika målmarknader. Ta även reda på hur försäkringsmäklaren bedömer försäkrarnas solvens. Har mäklaren expertis för utvärderingen eller använder man en färdig källa såsom Fitch Rating, Moody’s, AM Best eller Standard & Poor’s.

5 tips för att välja försäkringsbolag

När du har valt en lämplig mäklare och det är dags att jämföra försäkringar, beakta åtminstone följande faktorer:

  1. Försäkringsbolagets verksamhetstillstånd eller nätverkspartner på målmarknaden. Ett av de vanligaste problemen som påträffas utomlands är att försäkraren saknar lokalt verksamhetstillstånd eller partner.
  2. Aktörerna är många och deras nivå är varierande. Man kan inte lita på försäkrarens solvens på samma sätt som i Finland. Var alltså noggrann med att utreda riskhanteringsförmåga och solvens.
  3. Ibland är det klokast att använda specialförsäkrare, som är mer redo att skräddarsy lösningar. Att fördela försäkringarna på flera försäkrare minskar också den egna motpartsrisken.
  4. Försäkringsvillkoren och deras lämplighet till affärsverksamheten samt det geografiska verksamhetsområdet. Återförsäkringsavtal kan begränsa försäkrarens verksamhet till exempel vad gäller accepterade risker eller förhindra att försäkringarna har någon inverkan på vissa geografiska områden.
  5. Ersättningsverksamhet. Är ersättningsverksamheten utkontrakterad och var, hurudana är besvärsinstanserna och vilken lagstiftning tillämpas. Det är bra att observera att det nästan alltid behövs lokal kompetens för att utreda skador.

Har du några frågor?

Våra experter hjälper dig gärna att försäkra ditt företags utländska affärsverksamhet och personalens utlandsuppdrag, administrera personalförmåner globalt samt skaffa internationella försäkrares produkter för affärsverksamheten i Finland. Kontakta oss - så hjälper vi dig!

 

Timo Laakso

Senior Account Executive

+358 44 337 1371
Kontakta oss