Försäkringsmäklaren medför säkerhet i Steras försäkrings­lösningar

Stera Technologies är verksamt inom produktionsindustrin och har redan under många års tid samarbetat med en försäkringsmäklare. De viktigaste orsakerna till att använda en mäklare är utmärkt expertis vid planering av försäkringsskyddet samt kostnadsbesparingen som mäklaren ger bolaget.

Till Steras omfattande försäkringshelhet hör bl.a. byggnadsförsäkringar, ansvarsförsäkringar, försäkring av förflyttning, lyft och transport av maskiner samt personalförsäkringar. Mäklaren medför en mångsidig helhet för planering, underhåll och administration samt speciellt av försäkringsbolagen oberoende expertis.

– Jag har ansvarat för vårt bolags försäkringar på håg nivå i cirka fem år. Mitt arbete består även av mycket annat, så med mäklarens hjälp lyfts ett bekymmer från mina axlar. Mäklaren har kontakter inom försäkringsbranschen samt tidigare kunskap om vår industribransch. Jag behöver inte själv vara expert på varje detalj inom försäkring, konstaterar Stera Technologies Group Controller Mikko Uusi-Heikkilä.

Säkerhet i beslutsfattandet

Mäklaren har hjälpt Stera att förstå skalan på helheten och försäkringarna samt prioriteringsordningen, vilket har medfört säkerhet i beslutsfattandet.

- Vi kan vara säkra på att vi inte över- eller underförsäkrar vår verksamhet, utan helheten är noga uttänkt. Försäkringsbolagens försäljare har alltid sin egen agenda och sitt eget försäljningsmål som ligger bakom. Mäklaren har däremot sin egen kunds, dvs. vårt intresse i tankarna, beskriver Uusi-Heikkilä.

– Om jag själv skulle sköta alla försäkringsfrågor, skulle jag säkert lägga alltför mycket tid på det och på fel saker. Ändå skulle det återstå en känsla av osäkerhet. Nu har jag kontakt med mäklaren några timmar per månaden. Mäklaren ger mig också idéer som jag inte själv skulle komma på, fortsätter han.

Mäklaren har till exempel påmint bolaget om att utnyttja de arbetshälsotjänster som pensionsförsäkringsbolagen erbjuder åt sina kunder samt deras inverkan på försäkringskostnaderna. Från Stera har man också deltagit i pensionsförsäkringsbolagens arbetshälso- och arbetarskyddsutbildningar, vilket har förbättrat bl.a. riskhanteringen i bolaget.

Kontakten fungerar åt bägge håll

Uusi-Heikkilä uppskattar Söderberg & Partners goda kundservice vad gäller dagliga ärenden. Söderberg & Partners går till exempel igenom Steras försäkringsfakturor, kontrollerar dem och levererar dem till Stera. På så sätt kan Uusi-Heikkilä alltid vara säker på att fakturorna stämmer överens med det överenskomna.

Stera Technologies har två försäkringsbolag som försäkrare, och Uusi-Heikkilä kan även se båda bolagens försäkringar samtidigt i mäklarens sammanfattning, om något måste kontrolleras. Enligt Uusi-Heikkilä är det alltid lätt och naturligt att uträtta ärenden med mäklaren och han får snabbt svar på frågor.

– Vi har ömsesidig kontakt alltid när det uppstår frågor kring försäkringar och skador. En gång per år träffas vi och går igenom det gångna årets händelser samt planerar kommande behov. Under samarbetets gång har vi bl.a. utkontrakterat vårt försäkringsskydd flera gånger med mycket positiva resultat. Jag är mycket nöjd med samarbetet, avslutar Uusi-Heikkilä.

Stera Technologies

Stera Technologies är en internationellt verksam kontraktstillverkningskoncern inom mekanik och elektronik. Företaget sysselsätter över 800 proffs på sju orter i Finland och Estland. Koncernens egna produkter är Stera apparat- och distributionsskåp, SteraLux LED-belysning samt SteraSmart – trådlös övervakning för produktionsmiljö.

Vi hör om oss!

Skicka oss din information via kontaktformuläret så återkommer vi till dig snart.

Genom att skicka in formuläret samtycker du till att vi sparar dina uppgifter. Vi använder informationen inom vår grupp och delar den inte med tredje part utanför Söderberg & Partners-gruppen. Vi kan kontakta dig för att marknadsföra våra tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att skicka ett e-postmeddelande till viestinta@soderbergpartners.com.