Söderberg & partners utvecklar försäkringsmarknaden med kunderna i fokus. Tack vare vår analysverksamhet ger vi väl underbyggda råd och rekommenderar vad vi anser är de mest fördelaktiga produkterna på marknaden. Vår målsättning är att ha så nöjda kunder som möjligt.
Sedan starten 2004 har Söderberg & Partners vuxit snabbt och vi är idag en av nordens ledande finansiella rådgivare och en koncern med över 2000 medarbetare och kontor i hela norden. Vår storlek och vårt globala nätverk gör det möjligt att erbjuda marknadens bästa försäkringar anpassade efter era behov.
Söderberg & Partners är en flexibel organisation med fokus på att hjälpa er som kund att nå era mål. Med några av försäkringsmarknadens mest erfarna rådgivare har vi utvecklat vårt utbud av tjänster efter era önskemål.
Vi ställer höga krav på vår rådgivning. Vår verksamhet regleras av såväl interna riktlinjer som lagkrav.
Som försäkringsförmedlare bedriver vi verksamhet i form av försäkringsförmedling. Verksamheten regleras bl.a. av lagen om försäkringsdistribution (234/2018), lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism (444/2017) samt av Finansinspektionens bestämmelser gällande försäkringsdistribution.
Som försäkringsförmedlare ger vi råd avseende försäkringar från ett eller flera försäkringsbolag. Vi gör en noggrann analys av försäkringsavtal och försäkringsprodukter för att ni ska få den försäkring som tillgodoser era behov och önskemål.
Ersättning av vårt jobb får vi endast av kunden och detta innebär att vi inte genom avtal eller dylikt är bundna av att förmedla försäkringar från endast ett fåtal försäkringsgivare. Efter att mäklaren utrett ert försäkringsbehov är mäklarens mål att ge er en personlig rekommendation och redogöra varför en viss försäkring bäst motsvarar ert behov.
Som utgångspunkt ger vi personliga rekommendationer som bygger på en opartisk analys av försäkringar, om det inte avtalats om något annat. Våra rådgivare har genomgått lämpliga utbildningar samt har den kunskap och erfarenhet som krävs enligt de lagar och förordningar som reglerar vår verksamhet.
Vi följer löpande försäkringsmarknadens produktbud och gör analyser av försäkringsbolagens finansiella styrka. Vi arbetar också själv med att utveckla bra försäkringsprodukter åt våra kunder.
Vårt försäkringsförmedlarföretag och våra försäkringsmäklare är registrerade hos Finansinspektionen i försäkringsförmedlarregistret, enligt Finansinspektionens instruktioner. För kontroll av registrering, kontakta Finansinspektionen.
Finansinspektionen
Snellmaninkatu 6
00101 Helsinki
09 183 51
e-post: kirjaamo@finanssivalvonta.fi
webbplats: www.finanssivalvonta.fi
Som försäkringsförmedlare står vi under tillsyn av Finansinspektionen (FI) vilken är den myndighet som utvecklar regler och föreskrifter för de finansiella marknaderna. FI ansvarar även för att utföra tillsynsarbete och tillståndsprövning.
Vidare ska FI på begäran upplysa kunder och andra om huruvida en försäkringsförmedlare har rätt att förmedla försäkringar eller om rätten att förmedla försäkring är begränsad till visst slag av försäkring. För kontroll av tillstånd, kontakta Finansinspektionen.
Som försäkringsförmedlare har vi en av Finansinspektionen godkänd ansvarsförsäkring som uppfyller försäkringsdistributionslagens krav. Försäkringen täcker eventuell skadeståndsskyldighet som kan uppstå i samband med försäkringsförmedlingen.
I uppdragsavtalet mellan kunden och försäkringsmäklaren avtalas om arvodets belopp eller om grunderna för bestämmandet av arvodet. Försäkringsmäklaren får ta emot arvode endast av uppdragsgivaren, d.v.s. kunden. Storleken på ersättningen varierar beroende på vilken typ av försäkringslösning ni valt. Uppgift om priset för försäkringsförmedlingen erhåller ni innan eller i samband med rådgivningen.
Skulle ni av någon anledning vara missnöjd med en tjänst som vi levererat ber vi er så snart som möjligt att höra av er till den medarbetare som ni haft kontakt med angående ärendet.
Skulle ni fortfarande vara missnöjd efter detta ber vi er att framföra ert klagomål skriftligen åt oss. Om ni framför ett klagomål skriftligen ber vi er att bifoga kopior på relevanta handlingar och ange vilka av våra medarbetare ni haft kontakt med i ärendet, samt när dessa kontakter skett. Vår ambition är att ett klagomål ska behandlas snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt.
Söderberg & Partners Oy
FO-NUMMER: 3142631-1
Tölögatan 4
00100 Helsingfors
+358 45 6751 301
e-post: info.finland@soderbergpartners.com
En kund eller en annan berörd part kan anmäla klagomål till Finansinspektionen om försäkringsförmedlarens verksamhet. Finansinspektionen utreder bl.a. ärenden gällande försäkringsförmedlarens marknadsföring, förfarandesätt och avtalsvillkor.
Utöver detta kan en meningsskiljaktighet mellan försäkringsförmedlaren och kunden eller en annan berörd part behandlas av en domstol, ifall inte parterna avtalat om annat.
Som försäkringsförmedlare tar vi hantering av personuppgifter på största allvar och följer EU:s dataskyddsförordning (GDPR) och andra relevanta lagar vad gäller hantering av personuppgifter. Detta betyder bl.a. att vi inte hanterar andra uppgifter än vad uppdraget kräver och att vi raderar uppgifterna när vi inte längre behöver dem.
Vi är en del av Söderberg & Partners Finland Ab:s koncern (FO-nummer 2708514-7). Varken vårt företag eller vårt moderbolag innehar, direkt eller indirekt, en enda andel av en enda försäkringsgivares röstetal eller kapital, och ingen försäkringsgivare eller dess moderbolag innehar, direkt eller direkt, en enda andel av vårt företags eller av vårt moderbolags röstetal eller kapital.
Vi agerar som försäkringsmäklare för kunden och vi är inte förpliktade att representera en enda försäkringsgivare och vi har inte heller nära bindningar till någon försäkringsgivare.