Företagets riskhantering är förberedelse inför överraskande situationer och undvikande av misstag genom ändrade arbetssätt. Identifiering av risker och en riskhanteringsplan är båda en viktig del av en välbyggd försäkringslösning. Utifrån identifieringen av risker kan du skaffa företagets nödvändiga försäkringar mot de risker som det är möjligt och förnuftigt att försäkra sig mot. Om något inte går att försäkra har du ändå identifierat företagets risker och är medveten om de relaterade riskerna.
Vanligen delas företagets risker in i ekonomiska risker, strategiska risker, operativa risker och skaderisker. I riskhanteringsplanen specificeras hur risker kan undvikas, minskas, överföras eller hållas. Att göra ändringar i verksamheten kan också vara ett bra alternativ om andra metoder inte fungerar. Välplanerad riskhantering börjar alltid med att en försäkringsmäklare genomför en riskanalys. Utmärkt riskhantering i ett företag är aldrig förknippad endast med att köpa försäkringar utan med hela företagets verksamhetssätt.
Med riskanalys avses vanligen att identifiera och bedöma risker. Som riskanalysens slutresultat strävar man efter att få en helhetsbild av både de risker som påverkar verksamheten och målen och hur stor betydelse dessa risker har.
Riskanalysen kan genomföras på många olika sätt och med många olika tekniker. Vanligen når man det bästa resultatet när arbetet utförs i grupp eller åtminstone från många olika synvinklar.
Försäkringsmäklaren hjälper ditt företag att planera en övergripande riskhanteringsprocess så att den passar in i ert dagliga arbete. En bra riskhanteringsprocess inkluderar en tydlig beskrivning av riskhanteringsåtgärder, fungerande verktyg och metoder för riskhantering och väl utarbetade kartläggningar över företagets risker.
Med hjälp av heltäckande riskhantering kan ditt företag identifiera, hantera och rapportera centrala risker kring verksamheten och målen. Med tydlig och konsekvent verksamhet blir även resultaten lätta att rapportera som en del av års- och verksamhetsberättelserna.
I kontinuitetsplanen kartläggs de risker som trots riskhanteringsmetoderna upplevs som för stora att bära som sådana.
Delområden för en heltäckande kontinuitetsplan är bland annat följande:
När en kris inträffar är en uppdaterad kontinuitetsplan ett av bolagets mest värdefulla dokument.
Med riskkartering avses i praktiken att identifiera och bedöma risker. Vi utarbetar vanligen en egendoms- och avbrottsriskkartering i samband med försäkringsanalyserna, som stöd för konkurrensutsättningen av försäkringarna eller separat för att stödja våra kunders eget riskhanteringsarbete.
I egendoms- och avbrottsriskkarteringen går vi igenom bland annat typiska risker för objektet och verksamheten (s.k. underwriting-uppgifter), beskrivning av verksamheten ur riskhanteringens perspektiv, uppskattningar av skadescenarier och utvecklingsförslag med vilka riskhanteringen enligt oss kan förbättras.
Egendoms- och avbrottsriskkarteringen utarbetas alltid på basis av ett besök till objektet som ska kartläggas. Riskkarteringar är något som genomförs upprepade gånger i etablerad riskhanteringsverksamhet, och i större organisationer är det sannolikt att någon riskkartering nästan alltid är under arbete.
Företagets riskhantering är förberedelse inför överraskande situationer och undvikande av misstag genom ändrade arbetssätt. Identifiering av risker och en riskhanteringsplan är båda en viktig del av en välbyggd försäkringslösning. Utifrån identifieringen av risker kan du skaffa företagets nödvändiga försäkringar mot de risker som det är möjligt och förnuftigt att försäkra sig mot. Om något inte går att försäkra har du ändå identifierat företagets risker och är medveten om de relaterade riskerna.
Vanligen delas företagets risker in i ekonomiska risker, strategiska risker, operativa risker och skaderisker. I riskhanteringsplanen specificeras hur risker kan undvikas, minskas, överföras eller hållas. Att göra ändringar i verksamheten kan också vara ett bra alternativ om andra metoder inte fungerar. Välplanerad riskhantering börjar alltid med att en försäkringsmäklare genomför en riskanalys. Utmärkt riskhantering i ett företag är aldrig förknippad endast med att köpa försäkringar utan med hela företagets verksamhetssätt.
Med riskanalys avses vanligen att identifiera och bedöma risker. Som riskanalysens slutresultat strävar man efter att få en helhetsbild av både de risker som påverkar verksamheten och målen och hur stor betydelse dessa risker har.
Riskanalysen kan genomföras på många olika sätt och med många olika tekniker. Vanligen når man det bästa resultatet när arbetet utförs i grupp eller åtminstone från många olika synvinklar.
Vi hjälper ditt företag att planera en övergripande riskhanteringsprocess så att den passar in i ert dagliga arbete. En bra riskhanteringsprocess inkluderar en tydlig beskrivning av riskhanteringsåtgärder, fungerande verktyg och metoder för riskhantering och väl utarbetade kartläggningar över företagets risker.
Med hjälp av heltäckande riskhantering kan ditt företag identifiera, hantera och rapportera centrala risker kring verksamheten och målen. Med tydlig och konsekvent verksamhet blir även resultaten lätta att rapportera som en del av års- och verksamhetsberättelserna.
I kontinuitetsplanen kartläggs de risker som trots riskhanteringsmetoderna upplevs som för stora att bära som sådana.
Delområden för en heltäckande kontinuitetsplan är bland annat följande:
När en kris inträffar är en uppdaterad kontinuitetsplan ett av bolagets mest värdefulla dokument.
Med riskkartering avses i praktiken att identifiera och bedöma risker. Vi utarbetar vanligen en egendoms- och avbrottsriskkartering i samband med försäkringsanalyserna, som stöd för konkurrensutsättningen av försäkringarna eller separat för att stödja våra kunders eget riskhanteringsarbete.
I egendoms- och avbrottsriskkarteringen går vi igenom bland annat typiska risker för objektet och verksamheten (s.k. underwriting-uppgifter), beskrivning av verksamheten ur riskhanteringens perspektiv, uppskattningar av skadescenarier och utvecklingsförslag med vilka riskhanteringen enligt oss kan förbättras.
Egendoms- och avbrottsriskkarteringen utarbetas alltid på basis av ett besök till objektet som ska kartläggas. Riskkarteringar är något som genomförs upprepade gånger i etablerad riskhanteringsverksamhet, och i större organisationer är det sannolikt att någon riskkartering nästan alltid är under arbete.
Vid behov ger vi råd om riskhanteringen på ett särskilt affärsområde eller i ett särskilt objekt (till exempel riskhantering i leveranskedjan). Våra erfarna försäkringmäklare tar gärna emot även svårare riskhanteringsutmaningar. Kontakta oss så ser vi om vi kan vara till hjälp! Utöver riskhantering får du också andra tjänster förknippade med företagets försäkring via oss! Vår försäkringsmäklare går alltid individuellt igenom företagets situation och skaffar en lösning som svarar på just era behov. Läs mer om våra tjänster:
Kort sagt betyder lämplig försäkring att din försäkring täcker de risker som är förknippade med företagets verksamhet. Vi tar hand om att ditt företag alltid är försäkrat på bästa möjliga sätt och till ett kostnadseffektivt pris. Ta kontakt så berättar vi mer.