Taloudellista hyvinvointia työterveyspalvelujen optimoinnilla

Tiukassa taloudellisessa tilanteessa on pakko etsiä kuluja, joista voisi vähän nipistää. Työterveys­palveluista kannattaa harvoin leikata jo työntekijöiden hyvinvoinnin vuoksi. Optimoida niitä voi sen sijaan hyvinkin.  Työterveyshuollon ja yritysvakuutusten samanaikaisella kilpailutuksella löydetään usein merkittäviä optimointi- ja säästökohteita. 

Helén Hägglund
Helén Hägglund 
Senior Advisor, HR & Employee Benefits
Tuija Mäntyniemi
Tuija Mäntyniemi 
Senior Advisor, Employee Benefits

Työterveyshuollon nykyisten palveluiden, kustannusten sekä niistä saatavien hyötyjen ymmärtäminen on olennaista, kun tavoitteena ovat tehostaminen ja kustannussäästöt.

Erityisesti talous- ja toimitusjohtajien kannattaa pysyä kartalla näistä, jotta he voivat tehdä päätöksiä, jotka edistävät samalla kertaa sekä yrityksen taloutta että työntekijöiden hyvinvointia. Toisinaan ulkopuolinen HR-konsultointi auttaa huomaamaan kehityskohteet.

Tehostaminen ei aina tarkoita heikennyksiä

Työterveyspalveluiden ja niihin liittyvien yritysvakuutusten syvällinen analyysi mahdollistaa usein palveluiden tehostamisen. Erityisesti asiantuntija-aloilla on nykyisin panostettava melko mittavasti erilaisiin henkilöstöetuihin osaajien hankkimiseksi ja sitouttamiseksi. Siksi tehostaminen sanana saattaa kalskahtaa ikävästi eduista nipistämiseltä, mitä ei useinkaan voida tehdä.

Toiminnan tehostaminen työterveyspalveluiden ja työntekijöiden vakuutusten kohdalla tarkoittaa kuitenkin usein vain palveluiden järkevämpää käyttöä ja päällekkäisten palveluiden karsimista. Toisin sanoen optimointia ja järkevämpää palveluiden ostamista.

Monissa organisaatioissa erityisesti työterveyspalvelut on usein hankittu jonkinlaisella valmiilla katalogiratkaisulla tai valittu mahdollisimman kattava paketti. Valmiit paketit eivät kuitenkaan aina ole toimivimpia ratkaisuita, vaan palveluita kannattaa räätälöidä omiin tarpeisiin sopiviksi. 

Toinen yleinen haaste on, että palvelut hankitaan aikaisessa organisaation kehitysvaiheessa ja päivitys unohtuu vuosien varrella. Tällöin palveluita ei ole mitoitettu tai optimoitu organisaation nykytilanteeseen.

Parempaa palvelua, edullisempi hinta

Työterveyshuollon toimintatapojen parantaminen voi vähentää kustannuksia, mutta myös samanaikaisesti parantaa palvelun laatua ja saatavuutta. Kokemuksemme mukaan erittäin pienetkin muutokset voivat tuoda suuria hyötyjä sekä organisaatiolle että työntekijöille. 

Avainasemassa on yleensä työterveyspalveluiden kilpailuttaminen samalla kertaa henkilöstön vakuutusten kanssa. Tällä tavoin voidaan varmistaa näiden kahden palvelun maksimaalinen yhteensopivuus ja välttää sitä, että ostettaisiin samaa asiaa kahteen kertaan. Usein löydämme ratkaisuja ja tapoja ajatella, jotka eivät ole tulleet asiakkaan päässä edes mieleen.

Yhteistyössä syntyy paras ratkaisu

Työterveyshuollon analyyseja suorittaessamme toimimme samoin kuin vakuutusmeklaripalveluissa. Selvitämme nykytilanteen valtakirjan avulla, vertaamme sitä tarpeisiin sekä markkinatilanteeseen ja -hintoihin, ja esitämme lopuksi kirjallisen analyysin ja vertailun, johon sisältyy suosituksemme parhaasta ratkaisusta. Pyrimme toteuttamaan koko prosessin niin, että työmäärä asiakkaan päässä on mahdollisimman pieni.

Keskustelemme asiakkaan kanssa eri vaihtoehdoista palvelun sisällön, toimintatapojen ja kustannusten osalta. Tämä varmistaa, että valitut ratkaisut vastaavat asiakkaan tarpeita mahdollisimman hyvin. Huolimatta siitä, että annamme suosituksen mielestämme toimivimmasta ratkaisusta, jää lopullinen päätös aina asiakkaalle

Toimiva työterveyshuolto on investointi

On hyvä muistaa, että työterveyshuollon tehokkuuden parantaminen ei ole vain kustannuskysymys, vaan se vaikuttaa suoraan yrityksen suorituskykyyn ja työntekijöiden hyvinvointiin. Tehokkaampi työterveyshuolto voi vähentää sairauspoissaoloja, lisätä työntekijöiden sitoutumista sekä auttaa luomaan kaiken kaikkiaan terveemmän työympäristön.

Työterveyshuollon kehittäminen on kuitenkin jatkuva prosessi. Markkinoiden muutosten seuraaminen ja uusimman kehityksen tunteminen varmistaa, että palvelut vastaavat aina ajankohtaisia tarpeita. Myös tämä työ on mahdollista ulkoistaa osaavalle asiantuntijalle.

Toivomme, että tämä artikkeli tarjoaa uusia näkökulmia ja strategioita, jotka auttavat saavuttamaan tavoitteita työterveyshuollon ja henkilövakuuttamisen alueilla. Jos haluat keskustella oman organisaatiosi tilanteesta tai kuulla lisää siitä, miten voisimme olla avuksi, niin ota yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta!

Lataa vakuutus­meklariopas

Mistä tunnistaa hyvän vakuutusmeklarin? Millaisia sopimusmalleja meklareilla on? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen oppaastamme!
Lataa opas

Ollaan yhteydessä!

Lähetä tietosi meille yhteydenottolomakkeella, niin palaamme pian asiaan.

Miten kuulit meistä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Käytämme tietoja konsernimme sisällä, emmekä jaa niitä kolmansille osapuolille Söderberg & Partners -konsernin ulkopuolelle. Voimme olla sinuun yhteydessä markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.