
Onko yrityksesi valmis kyberiskuun – taloudellisesti?
Tietoturvaloukkaus voi pysäyttää kassavirran yhdessä yössä. Silti moni yritys elää siinä uskossa, että ulkoistettu IT tai hyvä palomuuri riittää. Kyberriskien taloudellinen hallinta vaatii muutakin. Lue, miten yritys voi varautua kyberriskeihin ja suojata taloutensa oikein mitoitetulla vakuutuksella.
Vuoden 2024 alussa Tietoevryn Ruotsin datakeskukseen kohdistunut Akira-kiristyshaittaohjelma keskeytti kymmenien asiakkaiden toiminnan useiksi viikoiksi. Väliaikainen pysähdys vaikutti laajasti eri toimialoihin, aina elokuvateattereista vähittäiskauppaan.
Paluu normaalitilaan kesti asiakkaasta riippuen useista päivistä viikkoihin. On syytä muistaa, että kyseessä oli suuren, kokeneen ja itsekin kyberturvallisuuspalveluita tarjoavan yrityksen ylläpitämä ympäristö.
Pk-yrityksen näkökulmasta tapaus alleviivaa olennaisen: vaikka palvelu olisi ulkoistettu, riskiä ei voi ulkoistaa. Toimitusketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
Toinen esimerkki löytyy läheltä. Keväällä 2024 Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialaan kohdistunut tietomurto johti satojentuhansien henkilötietojen vuotamiseen ja valtioneuvoston asettamaan riippumattomaan tutkintaan.
Tutkintaraportti valmistui kesäkuussa 2025 ja osoitti, että hyökkääjät pääsivät sisään vuosia päivittämättä olleen reitittimen kautta. Tapauksen myötä muistutettiin perusasioiden, kuten laitepäivitysten ja pääsynhallinnan, kriittisestä merkityksestä.
Samaan aikaan viranomaiset raportoivat kasvavaa määrää tilimurtoja ja vakavia kyberturvatapauksia. Pelkästään syksyllä 2025 Suomessa ilmoitettiin yhteensä 237 Microsoft 365 -tilimurtoa (117 syyskuussa, 120 lokakuussa), mikä on ennätyksellinen määrä.
Traficomin ja Suojelupoliisin mukaan vakavien tietomurtojen määrä on yli kaksinkertaistunut edellisvuoteen verrattuna. Myös verkkohuijausten aiheuttamat taloudelliset tappiot nousivat: suomalaiset menettivät poliisille ilmoitetusti yli 84 miljoonaa euroa vuoden 2024 aikana.
Kun riskimittarit näyttävät punaista, kyberturvallisuus nousee vääjäämättä johdon agendalle.
Miksi riskit ovat juuri nyt suurempia kuin koskaan?
Yritysten riskiprofiili on muuttunut. Digitaalinen liiketoiminta perustuu dataan, pilvipalveluihin ja kumppanien järjestelmiin, mikä lisää tehokkuutta, mutta myös riippuvuuksia ja hyökkäyspintaa.
Etätyö, järjestelmäintegraatiot ja API-rajapinnat ovat arkipäivää. Kun kumppanin tunnukset tai rajapinta pettävät, riski siirtyy toimitusketjun kautta yrityksen omaan toimintaan.
Samaan aikaan sääntely kiristyy. NIS2-direktiivi astui voimaan Suomessa huhtikuussa 2025 ja laajentaa kyberturvallisuusvelvoitteet koskemaan merkittävästi useampia toimialoja.
Uutta on myös se, että yrityksen johto kantaa henkilökohtaisen vastuun siitä, että kyberturvallisuus on riittävällä tasolla ja raportointivelvoitteet täyttyvät.
Yritysten kohtaamat kyberriskit eivät ole teoreettisia. Seuraavat esimerkit toistuvat käytännössä:
- Huijaukset ja laskutuspetokset
Usein hyökkäykset tehdään kaapattujen M365-tilien avulla, ja ne onnistuvat todenmukaisuudellaan. Maksut ohjautuvat väärille tileille, eikä rahoja saada enää takaisin. - Kiristyshaittaohjelmat ja toiminnan keskeytykset
Tietoevryn tapaus osoittaa, että yhden palveluntarjoajan kriisi voi johtaa useiden asiakkaiden liiketoiminnan pysähtymiseen. - Tietovuodot
Globaalisti yksittäisen tietomurron keskimääräinen kustannus oli vuonna 2024 noin 4,88 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Kustannuksia ajavat erityisesti liiketoiminnan häiriöt ja jälkihoidon kulut.
Ajatus "emme ole kiinnostava kohde" ei enää päde. Opportunistiset hyökkäykset kohdistuvat sinne, missä suojaus on heikointa – usein alihankkijoihin tai rajapintoihin.
Kybervakuutus – turvavyö taloudellisessa törmäyksessä
Tekniset suojausratkaisut pienentävät kybervahingon todennäköisyyttä, mutta eivät poista sitä. Vahingon seurausten hallinta edellyttää varautumista ja rahoitusratkaisuja – eli vakuutuksia.
Kybervakuutus toimii kuin turvavyö. Se ei estä törmäystä, mutta pitää yrityksen elinkelpoisena isommankin iskun jälkeen.
Mitä kybervakuutus tyypillisesti korvaa?
Kybervakuutuksen kattavuus voidaan jäsentää kolmeen osa-alueeseen:
- Asiantuntijakulut
Hätäapu, digitaalinen forensiikka, juridinen tuki, viestintä ja ilmoitukset asiakkaille ja viranomaisille sekä luotonvalvonta. - Omalle toiminnalle aiheutunut vahinko
Liiketoiminnan keskeytys – myös tilanteissa, joissa toiminta keskeytyy alihankkijan ongelmien vuoksi. Lisäksi datan palautus, lunnaat, ohjelmisto- ja laitekulut sekä muut ylimääräiset kustannukset. - Vastuut kolmansille osapuolille
Tietoturvaloukkauksista ja tietosuojarikkeistä seuraavat vahingonkorvausvaateet, oikeudenkäyntikulut sekä esimerkiksi maksukortti- ja mediavastuut. Sakkoja ja sanktioita ei voi vakuuttaa.
Neljä syytä toimia juuri nyt
- Todellisten tapausten määrä ja vakavuus kasvavat nopeasti (esimerkiksi Tietoevry ja Helsingin kaupunki).
- Viranomaisdata osoittaa, että tilimurrot ja huijaukset ovat ennätystasolla.
- Uusi sääntely tuo kyberturvallisuuden yritysjohdon henkilökohtaiselle vastuulle.
- Kybervakuutus on kustannustehokas ja helposti hankittava ratkaisu liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseen. Vakuutuksen hinnoittelu on usein maltillista ja hankintaprosessi kevyt verrattuna muihin riskienhallintainvestointeihin.
Söderberg & Partners auttaa arvioimaan nykyisen vakuutuksen kattavuuden, tunnistamaan mahdolliset puutteet ja kilpailuttamaan parhaat vaihtoehdot. Kybervakuutus ei ole pelkkä lisäturva – se on digitaalisen ajan liiketoimintakriittinen turvavyö.





