
Yrityksiltä jää saamatta kymmenien tuhansien eurojen vakuutuskorvauksia – harva tietää, miten päätöksiä voi haastaa
Suomalaisyritykset saavat vuosittain tuhansia korvauspäätöksiä vakuutusyhtiöiltä. Niiden lopputulosta ei aina kyseenalaisteta, vaikka perusteita voisi olla. Vakuutusehtojen tulkinta voi olla monimutkaista ja asiantuntemuksen puute voi maksaa jopa miljoonia.

Kun yritykselle sattuu vahinko, oli se sitten tulipalo, vesivahinko, liiketoiminnan keskeytys tai vastuukysymys, katse kääntyy vakuutuksiin. Usein kielteisetkin korvauspäätökset hyväksytään sellaisenaan.
Mutta toisinaan päätös jää mieleen kaihertamaan. Entä jos jokin yksityiskohta jäi huomaamatta? Jos korvauspäätös perustuu tulkintaan, voiko se olla kyseenalainen?
Yli 5 miljoonaa euroa lisäkorvauksia niille, jotka osasivat kysyä
Claims Link on konserniimme kuuluva asiantuntijayritys, joka on ollut mukana monissa tulkinnanvaraisissa tapauksissa. Yrityksen tiimi koostuu juristeista, riski-insinööreistä ja vahinkoasiantuntijoista, joilla on taustaa sekä vakuutusyhtiöistä että vakuutusmeklaritoiminnasta. He tarkastelevat päivittäin asiakkaiden saamia korvauspäätöksiä ja arvioivat, onko kaikki vahinkoon liittyvä tullut huomioiduksi oikein.
Tulokset puhuvat puolestaan – asiakasyritykset ovat saaneet Claims Linkin kautta viime vuosina yhteensä yli 5 miljoonaa euroa lisäkorvauksia. Yksittäisessä tapauksessa lisäys alkuperäiseen päätökseen on ollut jopa yli 1 miljoona euroa.
Kaikille tämä mahdollisuus ei ole tullut edes mieleen.
"Yllättävän moni ajattelee, että vakuutuspäätös on lopullinen ja että siihen ei voi tai kannata puuttua. Silti samoista vakuutusehdoista voi syntyä aivan erilainen tulkinta, jos osaa kysyä oikealla tavalla", sanoo Claims Linkin toimitusjohtaja Ville Partanen.
Juristi ei aina riitä, sillä tapaukset vaativat erityisosaamista
Moni yritys yrittää ensin selvittää asiaa itse vakuutusyhtiön kanssa tai palkkaa juristin. Se on ymmärrettävää, mutta ei aina riittävää. Vahinkoasiat eroavat muusta liiketoimintajuridiikasta siinä, että vakuutusehdot ovat oma, erikoistunut kielensä. Niiden käytännön tulkinta vaatii erityisasiantuntemusta ja kokemusta alalta.
Vakuutusyhtiöt maksavat satoja miljoonia euroja korvauksia, mutta yksittäiset päätökset eivät aina ole oikeita. Yli kolmannes kielteisistä päätöksistä muuttuu muutoksenhakuelimissä.
"Jos päätös on tulkinnanvarainen tai suorastaan väärä, erilaiset lisäselvitykset, laskelmat ja muut asiantuntijan laatimat perustelut voivat muuttaa lopputulosta merkittävästi", sanoo Partanen, joka on itsekin toiminut aiemmin sekä vakuutusyhtiössä että meklarina.
Vakuuttavat perustelut tuovat parempia päätöksiä
Asiantuntijat käyvät korvauspäätökset läpi avoimesti ja perusteellisesti, ja neuvottelut vakuutusyhtiöiden kanssa perustuvat dataan ja faktoihin.
Partasen mukaan asiakkaiden saamat lisäkorvaukset eivät synny aggressiivisella painostuksella, vaan asiantuntevalla läpikäynnillä ja monesti yhteistyöllä vakuutusyhtiön kanssa.
"Meille on tärkeää, että keskustelu vakuutusyhtiön kanssa pysyy asiassa ja faktapohjaisena. Useimmiten neuvottelemalla löytyy yhteinen ymmärrys siitä, kuinka vakuutussopimuksen sisältöä tulisi tulkita ja mikä on oikeudenmukainen lopputulos. Jos neuvottelut eivät johda haluttuun lopputulokseen, tarvittaessa päätökset toki riitautetaan ja viedään lautakunnan tai käräjäoikeuden ratkaistavaksi", Partanen kuvailee.
Kyse ei ole pelkästään euromääräisestä hyödystä. Monelle yritykselle on myös tärkeää ymmärtää, miksi päätös on ollut sellainen kuin se on ja mitä voidaan oppia tulevaisuutta varten.
Päätös voi tuntua lopulliselta, mutta ei aina ole
Yritykset, joilla on kattava vakuutusturva ja kokenut kumppani rinnalla, selviävät vahingoista todennäköisemmin myös taloudellisesti. Mutta jos päätös jää epäselväksi tai korvaus pieneksi, vaihtoehtoja voi olla enemmän kuin aluksi näyttää.
Ammattilaisen mukanaolo ei ole lupaus suuremmista korvauksista, mutta se auttaa varmistamaan vakuutusyhtiön päätöksen oikeellisuuden ja voi avata vaihtoehtoja, joita ei muuten huomata.