Konkurrens­utsättning av försäkringar

Att konkurrensutsätta företagsförsäkringar kan ge upp till 20–30 % besparing på försäkringspremierna. Dessutom förbättrar det dina försäkringsvillkor. Ofta upplevs jämförelsen av företagsförsäkringar som besvärlig eller skjuts upp på grund av tidsbrist. Låt en försäkringsmäklare konkurrensutsätta försäkringarna med många års erfarenhet och yrkesskicklighet.

vakuutusten kilpailutus voi tuoda säästöä, mutta parantaa myös vakuutusten laatua

Sinnesro

Konkurrensutsätt ditt företags försäkringar med hjälp av en professionell mäklare och säkerställ sinnesro. Innan konkurrensutsättningen ser vi till att försäkringslösningen täcker alla väsentliga risker och ger ett tillräckligt skydd.

Bästa pris

Du får alltid det bästa priset. Vi hämtar tillräckligt jämförbara offerter från flera försäkringsbolag och förhandlar om villkoren åt dig.

Oberoende

Oberoende konkurrensutsättning till kundens fördel. Vi agerar alltid med hänsyn till kundens bästa, inte enligt försäkringsbolagens försäljningsmål. Vi jämför på ett rättvist sätt alla försäkringsbolag som valts ut för konkurrensutsättningen.

Tidsbesparing och bekvämlighet

Du sparar värdefull arbetstid när vi sköter hela konkurrensutsättningsprocessen åt dig – från offertförfrågningar och jämförelser till rekommendation och ikraftträdande av försäkringarna.

Konkurrensutsättning av företagsförsäkringar kräver tid och expertis

Spara pengar – konkurrensutsätt dina försäkringar

Att konkurrensutsätta försäkringar är ett klokt sätt att säkerställa att din organisation är rätt försäkrad. Konkurrensutsättning av företagsförsäkringar kan ge upp till 20–30 % besparing på försäkringspremierna. Oftast förbättrar den också dina försäkringsvillkor. Den rätta tidpunkten för konkurrensutsättning påverkas, förutom av den allmänna ekonomiska och riskmässiga situationen, även av exempelvis din organisations skadehistorik. Som experter kan vi tala om för dig om just nu är en gynnsam tidpunkt att konkurrensutsätta din organisations försäkringar.

Över- eller underförsäkring kan bli dyrt för företag

En försäkringskonkurrensutsättning börjar oftast med en noggrann försäkringsanalys, som visar om din organisation är över- eller underförsäkrad.

Överförsäkring innebär att du betalar för mycket för försäkringarna, eftersom de är överdimensionerade i förhållande till din organisations verkliga behov och risker. Underförsäkring innebär i sin tur att försäkringsskyddet inte är tillräckligt, vilket kan leda till stora ekonomiska svårigheter för din organisation om något oväntat inträffar.

Båda situationerna är skadliga för din organisations ekonomi och anseende.

Jämförelse av försäkringserbjudanden – varför är det utmanande?

Att jämföra innehåll, villkor och priser i försäkringar kan vara svårt. Företags- och offentliga försäkringar är ofta komplexa och innehåller många små detaljer som kan påverka försäkringslösningens effektivitet avsevärt. Försäkringarnas jämförbarhet är ofta begränsad eftersom varje försäkringsbolag utformar sina erbjudanden på olika sätt. Därför kan försäkringsskyddets innehåll skilja sig avsevärt även om det vid första anblicken ser likadant ut.

En försäkringsmäklare utformar offertförfrågningarna så att innehållet i de olika erbjudandena blir jämförbart. Du får en skriftlig försäkringsjämförelse där det tydligt framgår vilka skillnader som finns mellan de olika försäkringsbolagens erbjudanden.

Att sprida företagsförsäkringarna på flera bolag ger ofta fördelar

Via en försäkringsmäklare kan du även sprida försäkringarna till olika försäkringsbolag och på så sätt få en bättre helhetslösning. Om du har alla försäkringar hos samma bolag kan du bli beroende av deras service och villkor. När du har flera försäkringsbolag att tillgå kan du välja den bästa försäkringsgivaren för varje risk.

Att vara kund hos flera försäkringsbolag kan kännas som en rörig tanke. Vi hanterar dock alla våra förvaltningskunders försäkringsskydd i vår unika webbtjänst S&P Online, där du kan se hela ditt försäkringsskydd med en enda blick – oavsett antalet försäkringsbolag.

Jag blev förvånad över hur mycket förhandlingsutrymme det finns i försäkringar. Det var bra att få en extern expert att se på helheten med nya ögon. Jag kan rekommendera Söderberg & Partners om man vill få saker gjorda snabbt utan onödigt besvär.
Soile Martikainen
ekonomichef, Kemi församling
Läs kundberättelsen
Vi fick genom upphandlingen en besparing på 39 000 euro i de årliga försäkringspremierna utan att försäkringsskyddets kvalitet försämrades. Tvärtom förbättrades det.
Katri Rantakokko
förvaltningsdirektör, Muonio kommun
Läs kundberättelsen
Vi själva kunde inte ens identifiera våra behov tillräckligt, men mäklaren pekade ut rätt lösningar för att trygga vår framtida verksamhet. Det var otroligt skickligt arbete och trevlig kundservice. Slutresultatet var dessutom oväntat positivt. Glädje genom hela processen!
Reetta Tuomisto
VD, 4Fysio Oy

Så här fortsätter konkurrensutsättning

  1. Utarbetande av försäkringsförfrågningar

    Med hjälp av fullmakten inhämtar vi nödvändig information om ditt gällande försäkringsskydd och din senaste skadehistorik från aktuella försäkringsbolag. Vi upprättar anbudsförfrågan och samlar in och förbereder allt bifogat material som behövs för anbudet.

  2. Erbjudanden från försäkringsbolag

    Vi levererar och presenterar anbudsmaterialet till försäkringsbolag. Vi svarar även på alla förtydliganden och tilläggsfrågor från försäkringsbolag och förhandlar vid behov separat om riskbedömning, särskilda villkor och prissättning. Vi ser till att vi får det nödvändiga antalet konkurrenskraftiga försäkringserbjudanden för försäkringsjämförelse och att vi håller oss till det överenskomna schemat.

  3. Skriftlig försäkringsjämförelse

    Vi gör en skriftlig försäkringsjämförelse av de försäkringserbjudanden vi får. Vi utvärderar de erbjudna försäkringslösningarnas lämplighet för din organisations behov, samt hur väl de erbjudna försäkringarna motsvarar den ursprungliga offertförfrågan. Vi ser över prisnivån på försäkringserbjudandena i förhållande till andra erbjudanden, innehåll och villkor för de erbjudna försäkringarna samt dina tidigare försäkringar. Vårt mål är alltid att få en bättre försäkringslösning till ett billigare pris än tidigare.

  4. Rekommendation för försäkringsskydd

    Vi utarbetar en rekommendation för den mest lämpliga försäkringslösningen och försäkringsbolag/bolag. Det slutliga beslutet förblir dock din organisations ansvar. Vi går igenom våra rekommendationer tillsammans med dig och kommer samtidigt överens om hur vi ska gå vidare.

  5. Ändringar av försäkringsskyddet

    Om det slutar med att du byter försäkringsbolag kommer vi att sätta de nya försäkringarna i kraft och säga upp nödvändiga gamla försäkringar. Du behöver inte lägga någon av din egen tid på dessa procedurer. Om du vill kan du kontrollera det färdiga resultatet som en sammanfattning i vår elektroniska transaktionstjänst.

Försäkringsanbud förhindrar över- eller underförsäkring

Företags och offentliga verksamheters försäkringar är ofta felaktigt dimensionerade, eftersom försäkringarna inte upprätthålls i samma takt som organisationens utveckling. Det kommer också att ske olika automatiska prishöjningar på försäkringen, men det är inte nödvändigt att acceptera alla som sådana. En sakkunnig försäkringsmäklare kan förhandla om både priset och försäkringsvillkoren.

De flesta av våra kunder vill börja arbeta hos oss med en försäkringsanalys. Analysen avslöjar oftast överlappningar, brister och problem i självriskens belopp. I värsta fall kan fel sorts försäkring orsaka omedvetna risker för verksamheten på hundratusentals euro. Ibland stämmer försäkringen innehållsmässigt, men alldeles för dyr jämfört med marknadspriset.

En försäkringsmäklare kan bedöma om försäkringsupphandling är relevant i din organisation och vilken typ av resultat det skulle vara möjligt att uppnå. Vi tar hand om försäkringsbudgivning från början till slut, så att du kan fokusera på viktigare uppgifter. Vi ser också till att du vid behov har tillgång till mångsidiga internationella försäkringslösningar som endast säljs via mäklarnätverket.

Vad efter konkurrensutsättning av försäkringar?

Efter konkurrensutsättning av försäkringar erbjuder vi alltid möjligheten att fortsätta samarbeta med oss ​​som kund av kontinuerlig försäkringshantering. När du lägger ut försäkringshanteringen till oss flyttar du ett stort antal uppgifter från ditt eget skrivbord – vilket gör att du sparar tid. Professionell sköter underhållet och utvecklingen av din organisations försäkringsskydd och svarar när som helst på dina och dina kollegors frågor. Dessutom ses din organisations försäkringar regelbundet över och förbättras vid behov med branschinnovationer och internationella speciallösningar.
Försäkringshantering 

Kontakta oss

Kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa din organisation att optimera sitt försäkringsskydd och spara kostnader.

Vänligen observera att försäkringsförmedlingstjänster i allmänhet är lämpliga för organisationer med en årlig omsättning på minst 1 miljon euro. Vi erbjuder inte några försäkringstjänster till privatpersoner.

Kontaktuppgifter

Genom att skicka in detta formulär samtycker du till att vi lagrar dina uppgifter. Vi kan komma att kontakta dig 4-5 gånger per år för att marknadsföra våra tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att skicka ett e-postmeddelande till viestinta@soderbergpartners.com.