Personalförmåner är ett bra sätt att locka branschens bästa förmågor till ditt företag. Företagen har emellertid mycket olika utgångslägen. Inom vissa branscher gör bristen på kunnigt folk att företagen blir tvungna att slåss om proffsen med konkurrerande företag, vilket gör att arbetstagare måste lockas med heltäckande förmåner. Inom andra branscher räcker det med att så kostnadseffektivt som möjligt få ordning på de lagstadgade minimikraven. Ofta ligger den rätta lösningen någonstans mellan dessa ytterligheter.
I Finland förpliktas varje arbetsgivare av vissa skyldigheter som även kan räknas som lagstadade personalförmåner. Arbetsgivaren är skyldig att teckna en lagstadgad arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring. Denna försäkring är en del av Finlands lagstadgade sociala trygghet. Många arbetsgivare utvidgar det lagstadgade försäkringsskyddet med frivilliga försäkringar.
Dessutom är varje arbetsgivare skyldig att erbjuda företagshälsovård åt sina arbetstagare i anställningsförhållande. Om man så önskar kan den lagstadgade företagshälsovården utvidgas bland annat med sjukvårdstjänster som tillhandahålls personalen.
Även om ditt företag inte skulle ha möjlighet att erbjuda ytterligare förmåner finns det många faktorer och val kring lagstadgade förmåner som måste observeras och som kan påverka till exempel deras kostnadsnivå.
Majoriteten av de vanligaste personalförmånerna kan dras av i beskattningen, så arbetsgivaren blir sällan tvungen att själv betala hela kostnaden för den erbjudna förmånen. Utnyttjandet av skatteförmåner kan dock ibland orsaka huvudbry.
Som arbetsgivare funderar du kanske över vilka förmåner din personal egentligen uppskattar och använder. Det lönar sig sällan att skaffa personalförmåner slumpmässigt eller på basis av vilket erbjudande som låter bäst. Personalförmånernas nivå och behov varierar också mycket enligt företag och bransch.
Personalförmåner kan dock vara en betydande konkurrensfaktor när arbetstagare väljer en ny arbetsgivare, särskilt om arbetstagaren väljer mellan två arbetsgivare som i övrigt liknar varandra.
Vi inleder samarbetet genom att gå igenom din situation. Vi kontrollerar företagets befintliga personalförmåner samt deras prisnivå och eventuella bikostnader. Vi utreder också hur ditt företag har utnyttjat skatteförmåner och om de eventuellt kan utnyttjas ytterligare.
Vi diskuterar med dig eller med andra företagsrepresentanter du valt om ändringsbehov och hur den nuvarande lösningen svarar på era behov. Om du vill kan vi även inkludera personalrepresentanter i processen. Detta ger ofta diskussionen ett nytt perspektiv.
Utifrån kartläggningen och våra diskussioner utarbetar vi ett förslag om ett personalförmånsprogram och konkurrensutsätter tjänsteleverantörerna för dig vid behov.
Våndas du över löpande ärenden? Det behöver du inte göra! Vi tar hand om kontakten med försäkringsbolagen och hjälper dig med pensions- och förmånsärenden. Du kan också låta oss ta hand om att till exempel reda ut och sköta om skatteärenden, kontrollera fakturorna, läsa försäkringsposten, uppdatera försäkringsskyddet när personalen byts och sköta många andra löpande ärenden. Lämna en begäran om kontakt hos oss så kontaktar vi dig och berättar mer!
Att sköta om personalens psykiska resurser är inte endast en angelägenhet för coronatiden
Läs artikelnAtt skaffa personalförmåner ska i princip alltid ha ett syfte. Ett viktigt mål är att förbättra och säkerställa personalens välbefinnande. Oftast är målet också att engagera den nuvarande personalen och locka nya förmågor. Kontakta oss så kontrollerar vi tillsammans hur målen nås i ditt företag.