Skip to main content Skip to main navigation

Vakuutusmeklari ei ole pelkkä kilpailuttaja

Vanhan lausahduksen mukaan vakuutus on maailmantalouden voiteluaine. Ilman sitä monet yritykset eivät pystyisi kasvamaan yhtään niin nopeasti, tai niitä ei ehkä olisi olemassa ollenkaan liian suurten taloudellisten riskien takia.

Vakuutus tuotteena on suhteellisen abstrakti ja monimutkainen hankinta. Sen ostajalla ei useinkaan ole tarvittavaa asiantuntemusta tai kokemusta ymmärtääkseen täysin, mitä onkaan oikeastaan ostamassa. Hänhän on oman alansa asiantuntija, ei vakuutusten. Moni sanoo, että vakuutusturvan hankittuaan voi vain toivoa, että vakuutukset myös korvaavat jotain vahingon tullen.

Tästä syystä monet myös ovat tyytymättömiä vakuutuksiinsa nimenomaan vahinkotilanteissa. He eivät yksinkertaisesti ole huomanneet, että jotain omaisuutta tai tilannetta ei ollutkaan vakuutettu, kuten he olivat etukäteen kuvitelleet. Seuraa pettymys, mikä on täysin luonnollinen reaktio.

Vakuutusmeklari astuu mukaan kuvaan

Vakuutusmeklarien ammattikunta edustaa monille edelleen virheellisesti joukkoa, joka tinkaa vakuutusten hinnat alas, minkä jälkeen heidän työnsä on tehty. Tämä ei nykypäivänä pidä ollenkaan paikkaansa.

Nykyisin vakuutusmeklarit työskentelevät yhä enemmän asiakkaidensa strategisina kumppaneina ja tärkeinä neuvonantajina. Valtaosa meklareista tekee yhteistyötä asiakkaidensa kanssa vuosien tai jopa vuosikymmenien ajan. Heillä on hyvin luottamuksellinen suhde asiakkaisiinsa, ja he ovat myöskin erittäin sisällä asiakkaan bisneksessä ja toimialassa.

Heidän tehtävänsä on olla vakuutusten asiantuntijoita, jotka auttavat asiakastaan valitsemaan parhaan mahdollisen turvan yritykselleen.

Paras vahinko on se, jota ei ole

Paras vahinko on tietysti se, mitä ei satu ollenkaan. Tästä syystä vakuutusmeklarit työskentelevät yhä kokonaisvaltaisemmin myös asiakkaidensa riskienhallinnan parissa. He tekevät arvioita, koosteita ja riskiprofiileita myös niistä riskeistä, mitkä eivät ole perinteisesti vakuutettavissa. On tärkeää tiedostaa riskit silloinkin, kun niitä ei voi vakuuttaa.

Riskien kohdalla voidaan tehdä myös paljon ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Yksinkertaisimpia ovat toimintatavat, jotka estävät tapaturmia. Ei jätetä banaaninkuorta lattialle, niin kukaan ei liukastu siihen.

Vakuutusmeklari voi kuitenkin myös osoittaa esimerkiksi asioita, joissa yrityksen eläkevakuutusyhtiö voisi tukea yritystä entistä paremmin työhyvinvoinnissa. Hän voi auttaa varmistamaan, että henkilöstön vakuutukset ovat sopivalla tasolla, jotta he pääsevät nopeasti työterveyshuoltoon ja kotiin parantumaan. Ja niin edelleen.

Miten sinä nukuit viime yönä?

Kliseistä, mutta totta: Tärkeimmät asiat, jotka vakuutusmeklari voi asiakkaalleen antaa ovat mielenrauha ja hyvät yöunet.

Jos olet yhtään epävarma siitä, onko oma vakuutusasiantuntemuksesi riittävä tai oliko vakuutusyhtiön edustajalla sittenkin vain oma myyntitavoite mielessään käydessänne läpi vakuutusturvaasi, kannattaa harkita vakuutusmeklarin palkkaamista.

Tärkeintä on, että vakuutusturvasi on järkevä, eli että et ole yli- tai alivakuuttanut riskejäsi. Kun meklarisi todella pääsee hommiin, saatat kyllä ohessa säästää niitä eurojakin.

Viisi syytä harkita vakuutusmeklarin palkkaamista

  1. Varmistut siitä, että toimintasi riskit on kartoitettu ja huomioitu.
  2. Tiedät mitä olet vakuuttanut ja mitä et.
  3. Löydät sopivan ratkaisun sellaiseenkin vakuutustarpeeseen, johon yksittäinen vakuutusyhtiö ei välttämättä pysty vastaamaan.
  4. Voit olla rauhallisin mielin sen suhteen, että lakisääteiset vakuutusvelvoitteesi täyttyvät kaikissa maissa, joissa sinulla on toimintaa.
  5. Sinulla on aina tukena neuvonantaja, jolle soittaa ja jolta kysyä neuvoa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä