Skip to main content Skip to main navigation

Toimivatko henkilöstöetusi hybridityön arjessa?

Moni organisaatio on julistautunut paikattomaksi tai paikkariippumattomaksi. Tämä tarkoittaa käytännössä jonkinlaista hybridityötä, jossa osa työstä tehdään etänä kotitoimistolta tai vaikka kesämökiltä ja osa työstä toimistolla. Toisissa organisaatioissa työntekijä määrittelee työskentelytapansa itse ja toisissa työnteon paikkoja on jonkin verran säännelty.

Hybridityön järjestelyt henkilöstöhallinnon harteilla

Hybridityö tuo haasteita erityisesti henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Hybridityössä työpaikalle on nimittäin luotava täysin uusi henkilöstöetukokonaisuus kokonaan uudesta näkökulmasta.

Joissakin organisaatioissa on saatettu jopa siirtyä paikkariippumattomaan työhön melko nopeastikin miettimättä, miten hybridityö käytännössä toteutetaan ja millaisia pieniä ja suuria asioita siihen liittyy.

Teoriassa työntekijät voivat toki tehdä töitä ihan mistä tahansa, kunhan heillä on toimiva nettiyhteys ja kannettava tietokone. Usein todellisuus on hieman monimutkaisempi.

Hybridityön haasteet ulottuvat monelle tasolle

Viimeisten parin vuoden aikana monelle ovat tulleet tutuiksi erilaiset toimisto- ja etätyöhön liittyvät plussat ja miinukset.

Työnantajan näkökulmasta haasteita saattavat olla hyvin niin käytännönläheiset ongelmat kuten kotitoimiston ergonomia kuin suuremmat kokonaisuudet, kuten vanhojen etu- ja palkitsemiskäytäntöjen soveltuvuus hybridityöskentelyyn.

Ketterimmät organisaatiot ovat tarttuneet haasteisiin heti. Uusina etuina työntekijöille tarjotaan nyt mm.

  • kotitoimistolle toimitettavia ergonomisia kalusteita ja apuvälineitä. Tällaisia voivat olla sähköpöydät, satulatuolit, erikoishiiret ja -näppäimistöt ja niin edelleen.
  • etätyövakuutusta ja vapaa-ajan tapaturmavakuutusta. Nämä vakuutukset kattavat myös kotitoimistolla sattuneita vahinkoja, jotka eivät kuulu työtapaturmavakuutuksen piiriin.
  • työterveyshuollon laajennuksia, joissa huomioidaan esimerkiksi mielenterveyspalvelut. Hybridityö saattaa aiheuttaa osalle työntekijöistä ylimääräistä mielenterveyden kuormitusta, koska se perustuu pitkälti työntekijän itseohjautuvuuteen sekä suureen määrään vastuuta omasta työstä.

Ja nämä ovat vain muutamia esimerkkejä. Mutta miten käy perinteisten henkilöstöetujen? Entä monessa paikassa tyhjillään seisovat toimistorakennukset?

Soveltuvatko vanhat edut ja käytännöt hybridityöhön

Korona-aikana on ollut haastavaa arvioida perinteisten henkilöstöetujen kuten lounas- ja virikeseteleiden merkitystä.

Suomessa erityisesti pienemmillä paikkakunnilla etujen hyödyntäminen voi olla vaikeaa, kun palveluntarjoajia ei juurikaan ole. Toisaalta isommissakin kaupungeissa liikuntapaikat ja ravintolat ovat olleet monenlaisten rajoitusten kohteena.

Tekeekö työntekijä oikeastaan mitään edulla, jota ei voi todellisuudessa hyödyntää? Aiheuttavatko edut ilon sijaan keskinäistä kitkaa, kun osa henkilöstöstä pystyy hyödyntämään etujaan paremmin kuin toiset?

Yrityksessä, jossa aiotaan jatkossakin tehdä hybridityötä olisi henkilöstöetukokonaisuus oikeastaan suunniteltava täysin uudelleen, hybridityön lähtökohdista käsin.

Joustavuus on uusi musta

Kuten olemme viimeisten parin vuoden aikana huomanneet, tulevaisuuden muutoksia on haastavaa ennustaa. Siksi hyvänä lähtökohtana olisikin joustava henkilöstöetu- ja palkitsemiskokonaisuus, joka soveltuisi monenlaisten työntekijöiden tarpeisiin.

Mitä tulee tyhjänä seisoviin toimistorakennuksiin, hybridityössä lähtökohdan tulisi varmasti olla täysin uudenlainen. Osa henkilöstöstä pitää jatkossakin toimistoa tärkeänä tukikohtana, kun taas toiset eivät millään haluaisi tulla paikan päälle.

Mitä jos liikkeelle lähdettäisiin siitä, että toimistolla on niin mukavaa ja viihtyisää, että jokainen henkilökunnan jäsen haluaa säännöllisesti tulla sinne tapaamaan toisiaan? Tällaisessa tapauksessa ei tarvitse miettiä lainkaan, että kuinka monta kertaa viikossa kukin on konttorille pakotettava.

Ota henkilökunta mukaan uuden suunnitteluun

Uutta kokonaisuutta suunniteltaessa kannattaa antaa henkilökunnallesi vaikutusmahdollisuus.

Henkilöstöetujen ja palkitsemisen lähtökohta on ennen kaikkea sitouttaa ja houkutella osaajia sekä parantaa yrityksesi työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Ethän siis unohda ottaa mukaan suunnitteluun heitä, joille edut on alun perin tarkoitettu.

Me Söderberg & Partnersilla olemme erikoistuneita henkilöstöetuihin ja vakuuttamiseen kansainvälisellä tasolla. Autamme mielellämme rakentamaan juuri sinun yrityksesi arkeen sopivan kokonaisuuden sekä etsimään markkinoilta tarpeisiinne vastaavat ratkaisut kustannustehokkaaseen hintaan.

Kerromme myös mielellämme lisää erilaisista hyvistä toimintatavoista, joihin olemme törmänneet työssämme eri puolilla maailmaa.

Helén Hägglund

Senior Advisor, HR & Employee Benefits

+358 40 189 7740

Ota yhteyttä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että säilytämme yhteystietosi niin kauan kuin voimme ottaa sinuun yhteyttä, kuitenkin enintään 6 kuukautta. Käytämme yhteystietojasi vain yllä mainittuun tarkoitukseen, emmekä jaa niitä kolmansille osapuolille Söderberg & Partners -konsernin ulkopuolelle. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info.finland@soderbergpartners.fi.

Ota yhteyttä